08 de maig 2008

Jornades: "Andreu Nin i els seus temps"


Aquest cap de setmana la Fundació Andreu Nin organitza al Plau de la Virreina de Barcelona (la Rambla 99) les jornades "Andreu Nin i els seus temps". Els actes són els següents:

Divendres, 9 de maig:

A les 19.00: “Republicanisme i qüestió nacional”.

Els primers anys de l’activitat política de Nin, el desenvolupament de les seves idees sobre la qüestió nacional i la seva rellevància per avui.

Ponents: Ernest Benito, José Ramón Castaños i Jaime Pastor.

Dissabte, 10 de maig:

A les 12 al migdia “Ruta de POUM: Barcelona 1931-1937”.

La Fundació Andreu Nin ha organitzat una ruta pel centre de Barcelona on es mostraran el llocs més emblemàtics relacionats amb la historia del POUM. El punt de trobada serà a l'entrada de l’edifici de la Telefònica (cantonada de l’avinguda del Portal de l’Ángel amb el carrer de Fontanella). Telèfon de contacte: 618 069 166.

A les 16.00: “La revolució russa”.

L’impacte de la revolució russa sobre el moviment obrer espanyol; Nin al país dels soviets, com a dirigent de la Internacional Sindical Roja i com a militant del PCUS.

Ponents: Ferran Aisa, Reiner Tosstorff i Pepe Gutiérrez.

A les 18.00: “Andreu Nin, Joaquín Maurín i el marxisme a l’Estat Espanyol.”

La rellevància del marxisme de Nin i Maurín en el context dels anys trenta.

Ponents: Albert Martí, Yveline Riottot i Pelai Pagès.

Ponents:

Ferran Aisa és autor, entre d’altres, dels llibres: El Laberint roig, Víctor Colomer i Joaquim Maurín, mestres i revolucionaris (Pagès, 2005); La Internacional, el naixement de la cultura obrera (Base-2007), Contrarevolució, els Fets de Maig de 1937 (Edicions 1984, 2007) i Les Avantguardes, surrealisme i revolució (Base, 2008).

Ernest Benito ha publicat, entre altres coses; la Petita història d’Andreu Nin (Ed. Mediterrània, 2007) i El Jove Andreu Nin. Textos periodístics (Llibres de Matrícula, 2007), és professor del Institut d’Ensenyament Media Andreu Nin de El Vendrell.

José Ramón Castaños és veterà activista de l’esquerra vasca; va ser co-fundador de ETA VIª a 1970. Era promotor de la Carta de Derechos Sociales de Euskadi; ha publicat diversos treballs sobre la qüestió nacional a Euskal Herria i l’esquerra a l’Estat espanyol. A l’actualitat promoue, am b altres, el agrupament polític transversal de diverses esquerres vasques denominat ezker gogoa.

Pepe Gutiérrez és historiador i escriptor; ha publicat diversos treballs sobre aspectes de la història del moviment obrer, entre d’altres: Retratos poumistas (Espuela de Plata, 2006). Ha estat responsable de nombroses edicions de clàssics del socialisme i assajos biogràfics sobre Trotsky, Orwell, Jack London, i John Reed.

Albert Martí. Profesor d’història. Activista sindical i membre del Consell Nacional de EUiA. Participant al proyecte Memoria Històrica Terrassenca.

Yveline Riottot és Doctora en Historia i Maître de Conférences a l’Universitat de Reims; és autora de diversos treballs sobre Joaquín Maurín, el moviment obrer espanyol i internacional, fins i tot l’obra mes completa sobre el seu pensament i activitat durant els anys trenta: Joaquín Maurín o la utopía desarmada (Gobierno de Aragón, 2004).

Pelai Pagès és Professor d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona; reconegut historiador del POUM i biògraf d’Andreu Nin; els seus últims treballs inclouen: Aquella guerra tan llunyana i tan propera. Testimonis i records de al Guerra Civil a Catalunya (Lleida, 2003); Cataluña en guerra y en revolución 1936-1939 (Espuela de Plata, 2007); i com a director, Guerra, franquisme i transició als Països Catalans (Edicions del País, 2006).

Jaime Pastor és Professor titular de Ciència Política de l’UNED. Autor, entre altres treballs, de Guerra, paz y sistema de estados (1990) y Qué son los movimientos antiglobalización (2002). Ha publicat diversos articles sobre el POUM a Viento Sur.

Reiner Tosstorff és Doctor en Historia de la Universitat de Bochum; professor d’Història Contemporània de la Universitat de Cardiff; autor de diversos treballs sobre el moviment obrer internacional, entre d’altres les històries més completes sobre el POUM i sobre la Internacional Sindical Roja.

07 de maig 2008

Sol·licitud de neteja del pàrquing del Club d'Esports Vendrell


Ahir dimarts 6 de maig van fer entrega a l’Ajuntament del Vendrell, mitjançant el registre, una sol·licitud en la que demanem que es netegi el pàrquing que hi ha al costat del Club d’Esports Vendrell. En especial fem esment a la zona justament posterior a les cases que donen a la Carretera de Santa Oliva on la vegetació ha crescut de forma descontrolada i on la gent ha aprofitat per llençar runes i escombraries. Aquesta sol·licitud és fruit de la petició que ens han realitzar alguns veïns i veïnes de la zona pels qui aquesta situació és una molèstia. Com sempre hem dit des d’Alternativa Vendrellenca estem a la disposició dels vendrellencs i vendrellenques per donar suport en el cas que existeixi alguna problemàtica.

05 de maig 2008

Moció per la retirada de tota la simbologia franquista del Vendrell

La placa situada a l'edifici de la Carretera de Valls conegut com les "cases barates"


Des d'Alternativa Vendrellenca hem realitzat una moció sol·licitant que es faci un inventari exhaustiu de tots els símbols i vestigis de la dictadura franquista que perdurin al nostre municipi per tal que es procedeixi a la seva posterior retirada. En principi l'hem entregat, via registre d'entrada de l'Ajuntament, al grup municipal de CiU per tal de saber si estan interessats en presentar-la en el nostre nom al proper Ple municipal. En cas que ens diguin que no, la presentaríem a la resta de partits (obviament exceptuant al partit xenòfob PxC). El text de la moció és el següent:


"Fa 70 anys que es va produir el cop d’estat contra el govern democràticament escollit de la Segona República Espanyola i que va conduir a una sagnant Guerra Civil i a la instauració de la dictadura del General Franco. Trenta dos anys després del final del règim dictatorial i vint-i-nou des de que es aprovar la Constitució Espanyola, als nostres carrers encara podem trobar símbols i vestigis que ens recorden aquells anys d’opressió i repressió.

Un exemple són les plaques amb el jou i les fletxes que es poden trobar als habitatges de protecció oficial que es van construir durant la Dictadura, o la placa que commemora la construcció dels habitatges de Carretera de Valls que avui es coneixen com a “casas baratas”.

Per tot això creiem important, tal com ja s’ha fet, i s’està fent, a altre municipis dels Països Catalans, la retirada de tota la simbologia que encara resta al terme municipal del Vendrell i és per això que proposem la següent:


MOCIÓ

- Que es realitzi un inventari exhaustiu, en un termini de sis mesos, de tots els símbols i vestigis de la dictadura franquista, que encara perduren a la nostra vila.

- Que es retirin tots aquests símbols que surtin relacionats en aquest inventari, així com substituir els noms de carrers que continguin noms de persones o entitats relacionades amb el franquisme o altres períodes dictatorials.

- Que en el cas de les plaques d’habitatges amb el jou i les fletxes, es faci arribar a la Conselleria de Medi Ambient i Habitatge l’acord de retirada de les mateixes."

28 d’abril 2008

Davant la petició de tancamanet d'un establiment als Pisos Planes


En alguns mitjans de comunicació locals vam poder veure, la setmana passada, la notícia sobre que PxC demanava el tancament d’un establiment regentat per persones d’origen immigrant. Aquesta setmana membres d’Alternativa Vendrellenca ens hem reunit amb el propietari d’aquest establiment al que hi hem anat in situ, i volem comunicar el següent:

1- Que aquest local té tots els papers al dia, tots els impostos pagats i que l’activitat que s’hi realitza s’adequa a la seva llicència. Per tant, la informació apareguda de que es produeix la venda de menjars preparats per emportar és totalment falsa. Aquest fet ho sabem no només perquè hi hem anat en persona sinó perquè tenim coneguts que són usuaris d’aquest establiment i ens han demostrat que això és fals.

2- Que en tot cas, en cas que hi hagués hagut algun tipus de falta, des de l’Ajuntament del Vendrell existeixen mecanismes reguladors i sancionadors sense haver d’arribar al tancament d’un local. D’això n’haurien de ser coneixedors els racistes de PxC i queda clar que l’únic objectiu d’aquesta notícia era enrarir les relacions i la opinió pública vers els vendrellencs i vendrellenques d’origen immigrant. Tenim clar que si aquest establiment no estigués regentat per gent d’origen immigrant la ultradretana PxC no hagués dit ni “piu” i prova d’això és que hi ha infinitat d’establiment regentats per suposats autòctons que violen la normativa vigent de forma molt més flagrant i encara ningú ha dit res. Només li volem recordar al senyor Armengol que a aquest joc hi podem jugar tots i totes i ens agradaria saber quants establiments regentats pels seus afiliats i afiliades incompleixen la normativa d’una o altra manera.

3- Que aquesta dinàmica d’assetjament a la població immigrant és molt perillosa i ataca de forma directa la convivència al nostre municipi i que la gent de CiU té part de culpa de tot plegat. Té part de culpa perquè dia darrera dia legitima la feina de PxC al tractar-los com un partit normal i corrent i no com el partit xenèfob, racista i ultradretà que és.

4- Que ens sembla molt trist el paper d’alguns dels mitjans de comunicació local que han publicat una notícia sense ni tan sols contrastar la informació, ni parlar amb els propietaris...una gran lliçó de periodisme. Haurien de ser conscients del poder de les paraules i pensar en el perjudici que poden tenir determinades notícies quan aquestes són falses ja que, al ser publicades, poden donar la sensació de ser certes. També volem rebutjar la utilització de la frase “establiment regentat per immigrants”, quan el propietari viu al Vendrell des de l’any 1989 i per tant, és més vendrellenc que molts de nosaltres. Per la mateixa regla de tres haurien de dir el mateix dels negocis regentats per persones vingudes d’altres parts del territori, com el Garcia Lorca, o d’altres establiments. A vegades sembla que l’únic que es busqui és el titular fàcil.

Per acabar només volem anunciar estem convençuts que el govern municipal tindrà sentit comú en aquesta problemàtica i els hi volem anunciar, tant a ells com a PxC que trobaran una oposició frontal i activa per part nostra sinó s’atura l’assetjament als vendrellencs i vendrellenques d’origen immigrant i si es volen tancar negocis únicament pel color de la pell dels seus propietaris.

ALTERNATIVA VENDRELLENCA

23 d’abril 2008

Reunió amb l'Ajuntament del Vendrell pel dipòsit municipal d'animals


El passat 9 d’abril representants d’Alternativa Vendrellenca i de ACLAMYSE, entitat en defensa dels animals que va ser la primera en denunciar la precària situació del dipòsit d’animals municipal, ens vam reunir amb el senyor Benet Jané i el regidor de Medi Ambient, senyor Jaume Domingo. La raó de la reunió era parlar de la situació de la “gossera” municipal que havíem denunciat públicament i va servir per fer arribar les nostres peticions, en aquest sentit, als representants municipals. EL senyor Jaume Domingo ens va fer saber que era conscient de la problemàtica actual i que estaven disposats a treballa per solucionar-ho. Es va comprometre a dur a terme les nostres peticions que eren les següents:

- Que la persona que fins aleshores tenia cura dels animals ho deixés de fer de forma immediata ja que havia demostrat que no tenia ni la capacitat ni la formació per fer-ho.

- Es va establir un termini perquè les instal·lacions s’arreglin: s’ampliarà el número de gàbies, es faran casetes pels animals, es traurà el sostre d’uralita... El senyor Jaume Domingo es va comprometre a que aquestes obres estarien acabades abans de la Festa Major. S’ha de dir que la nostra intenció era donar un termini d’un mes però vam considerar que, per tal d’aconseguir una real solució al problema, accedir a la petició d’un termini més llarg.

- Identificació dels animals des del moment de la recollida, tant via microxip com amb fotografia, per tal de facilitar la possibilitat d’una recuperació per part dels seus propietaris o propietàries. En aquest punt també es va acordar que l’Ajuntament es faria un seguiment de tots els animals recollits, tant mentre estiguin al dipòsit municipal com quan s’enviïn al centre de rocollida concertat (L’Última Llar de Riudoms) per tal de saber en tot moment què se n’ha fet dels nostres animals.

- Que s’estableixi un servei de recollida dels animals en cap de setmana, cosa que fins ara no passava.

- Accés lliure a les instal·lacions a les entitats en defensa dels animals per garantir que en tot moment es compleix la normativa vigent.

El senyor Jaume Domingo també ens va traslladar la seva intenció de fer una reorganització a fons de la Regidoria de Medi Ambient per tal de fer una feina més efectiva, no només des del punt de vista del món animal, sinó en general.

Volem comunicar la nostra satisfacció per com va anar la reunió encara que com és obvi, no baixarem la guàrdia fins que aquestes promeses siguin una realitat. Una prova d’això és que en els propers dies tenim la intenció de fer una reunió amb els representants de ACLAMYSE, el PACMA i persones que a títol individual estan interessades en la defensa dels animals, per tal de fer un seguiment conjunt de la problemàtica puntual del dipòsit d’animals municipal i per establir uns eixos comuns de treball per treballar de forma conjunta.

11 d’abril 2008

Homenatge a Guillem Agulló


Demà dissabte 12 d'abril s'ha organitzat una concentració a Capellades en homenatge a Guillem Agulló ja que es compliran 15 anys del seu assassinat per mans d'un grup neonazi. L'acte es realitzarà a les 18.00 h a la Plaça Jacint Verdaguer de Capellades.

09 d’abril 2008

En defensa de la Universitat Pública


Fa unes setmanes en alguns mitjans de comunicació comarcals podíem llegir com unes estudiants de la UAB de la comarca van denunciar la càrrega policial que van patir mentre donaven suport a una tancada contra el procés de Bolonya i en defensa de la Universitat Publica. La notícia i les imatges van sortir a tots els mitjans de comunicació del país. Aquest cap de setmana els rectors de les universitats s’han reunit per parlar de com avançar en aquest procés europeu. Tanmateix professors i estudiants van organitzar un Fòrum Social per l’Educació Publica on també es va parlar del Procés de Bolonya des d’una altra perspectiva.

Nosaltres, com a persones i com Alternativa Vendrellenca, no podem sinó solidaritzar-nos amb els i les estudiants de la UAB que van patir la brutalitat injustificada de la càrrega policial dins d’un recinte universitari, cosa que no passava des de que Aznar va visitar la UAB ja fa uns anys, i intentar aportar una mica de llum sobre un procés europeu de convergència educativa que esta ple d’incògnites.

La construcció de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior és un procés engegat per la UE en que es pretén augmentar la competitivitat de l’ensenyament universitari. Això, a la pràctica, suposa acabar amb el model d’universitat publica a l’abast de tothom. L’aplicació del Pla de Bolonya significa que la universitat esdevé un instrument de les empreses per estalviar-se la formació i per obtenir graduats universitaris menys qualificats i per tant, amb pitjors condicions laborals. Alhora que augmenten els preus de les especialitzacions (màsters i postgraus) i de les matriculacions. També es preveu un augment dels continguts pràctics i per tant de les hores de classe. L’EEES aposta per un model d’estudiant a temps complert dificultant de forma greu poder compaginar els estudis amb la feina.

En el meu cas fa aproximadament 1 any i mig que vaig acabar els estudis universitaris, però en els últims dos cursos ja vaig notar els efectes de l’adaptació dels plans d’estudis a l’EEES (pla de Bolonya): el volum de feina de les assignatures es va ampliar considerablement, el que avans eren assignatures a escollir entre examen final o avaluació continua ara no podies escollir, havies de fer les dues coses per passar l’assignatura. També es passava llista a classe com si estiguéssim a batxillerat.Es fa difícil explicar amb un sol article el que pot significar el pla de Bolonya en les universitats, per aquest motiu recomano als lectors que consultin la següent pagina web per a més informació:

http//www.universitatpublica.org

Joan Caralt
ALTERNATIVA VENDRELLENCA